کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: مقتل


سخنان ( احتجاج) امام سجّاد علیه السلام با ابن‌زیاد

درباره : روایت های خروج از کربلا، دفن شهدا، کوفه
منبع : پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص ۲۲۹

پس از ورود کاروان اهل بیت به کوفه و مجلس ابن زیاد ملعون؛ عُبیدالله متوجّه امام سجّاد علیه‌السلام شد و گفت: اين مرد كيست؟ جواب دادند او علـي‌بن‌حسين است. ابن‌زيـاد گفت: مگر خدا علي‌بن‌حسين را نكشت؟ امام سجّاد علیه‌السلام فرمودند: من برادري داشتم كه او هم علي نام داشت. این مردم او را كشتند.[1] پسر مرجانه گفت: نه خدا او را کُشت. حضرت در پاسخ این آیه را تلاوت فرمودند: « اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها [2]» ؛ خداوند است كه جان ما را هنگام مرگ مي‌گيرد و كساني كه نمرده‌اند به هنگام خواب، قبض روح مي‌فرمايد.  با اين جواب امام سجّاد علیه‌السلام زادۀ مرجانه به خشم آمد و خطاب به ایشان گفت: آيا تو هنوز جرأت داري كه جواب مرا بدهي؟


او را ببريد و گردنش را بزنيد. در اين زمان حضرت زينب سلام‌الله‌علیها جلو آمدند و فرمودند: ابن‌زياد! تو از ما كسي را باقي نگذاشتي و همه را كشتي! اگر مي‌خواهي اين را هم بكشي، بايد مرا هم قبل از او بكشي!

 در این هنگام امام سجّاد علیه‌السلام به حضرت زينب سلام‌الله‌علیها فرمودند: عمّه جان آرام باش تا من جوابش را بدهم؛ سپس فرمودند: اي پسر زياد! « أَ بِالْقَتْلِ تُهَدِّدُنِي يَا ابْنَ زِيَادٍ! أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنَا عَادَةٌ وَ كَرَامَتَنَا الشَّهَادَةُ ! [3]» آيا مرا با مرگ تهديد مي‌كني! آيا هنوز نفهميدي كه كشته شدن براي ما عادي و شهادت براي ما كرامت است![4]

 بعضی از مقاتل[5] گزارش ديگري هم نقل کردند که ابن‌زياد با ديدن اين وضع مدتي به آن‌ها نگاه كرد و آن گاه گفت: عجيب است علاقه رَحِم و خويشاوندي بين اين‌ها! به خدا قسم! كه من اين گونه فهميدم كه زينب سلام‌الله‌علیها راست مي‌گويد و دوست دارد با پسر برادرش كشته شود! آن‌هارا ببريد كه اين بيماري سجّاد علیه‌السلام براي آنان بس است.

مکان اهل بیت در کوفه

 فرزند ناپاک مرجانه دستور داد اهل بيت را از قصر بيرون بردند و در زندان يا در خانه‌اي كنار مسجد زندانی کردند. حضرت زينب سلام‌الله‌علیها فرمودند: لَا يَدْخُلَنَّ عَرَبِيَّةٌ إِلَّا أُمُّ وَلَدٍ أَوْ مَمْلُوكَةٌ فَإِنَّهُنَّ سُبِينَ كَمَا سُبِينَا؛ كسي از زنان كوفه بر ما وارد نشود و فقط كنيزان بر ما وارد شوند، زیرا آنان هم مثل ما طعم اسارت را چشيده‌اند.[6]

 


[1]. در مقاتل الطالبیین این جملات در مواجهه با یزید آمده است.

[2]. سوره زمر؛ آيه ۴۲.

[3]. این فراز از پاسخ امام سجاد فقط در الفتوح، مَقْتَل خوارزمی، اللهوف، مُثیرُالأحْزان، تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ، بحارالأنوار، جلاءالعیون، منتهی الآمال، نفس المهموم، مقتل امام حسین، مقتل مقرّم، ناسخ التّواریخ، مهیج الأحزان و مقتل جامع آمده است.

[4].تاریخ الامم والملوک ۵/۴۵۸؛ مقاتل‌الطالبیین۱۲۰؛ الفتوح ۵/۱۲۳؛ اَنْسابُ الاَشْراف ۳/۴۱۲؛ الْمَناقِبُ وَالْمَثالِب ۳۰۸؛ الارشاد۲/۱۷۴؛ إعْلام الوَری۳۵۲؛ شَرْحُ الأخْبار ۳/۱۵۷؛ مَقْتَل خوارزمی ۲/۴۸؛ اَلْمُنْتَظَمْ۵/۳۴۵؛ کامل بهائی ۶۳۲؛ الطبقات‌الکبری ۵/۱۰۸؛ الکامل ‌فی‌التّاریخ۱۱/۱۹۵؛ البِِدایَةوالنَّهایة ۸/۱۹۳؛ اللهوف۱۴۲؛ کَشف الغُمَّة۲/۲۵۱؛ مُثیرُالأحْزان۳۰۷؛ تَجارِبُ الاُمَم ۲/۸۲؛ تاریخنامه طبری۴/۷۱۳؛ تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ ۲/۳۶۴؛ بحارالأنوار ۴۵/۱۱۷؛ جلاءالعیون ۵۹۹؛ قمقام ۵۲۹ ؛ منتهی الآمال ۴۸۹؛ نفس المهموم ۳۶۹؛ مقتل امام حسین۲۳۰؛ مقتل مقرّم ۳۲۳؛ ناسخ التّواریخ ۵۳۴ ؛ مهیج الأحزان ۶۲۲ ؛      مقتل جامع ۲/۵۶ . این گزارش در تَجارِبُ الاُمَم، الْمَناقِبُ وَالْمَثالِب، تاریخ الامم والملوک، البِِدایَة والنَّهایة، تاریخنامه طبری و الکامل فی‌التّاریخ کمی متفاوت در جمله بندی‌ها آمده است.

[5]. تاریخ الامم والملوک ۵/۴۵۸؛ الکامل فی‌التّاریخ ۱۱/۱۹۵؛ الارشاد ۲/۱۷۴؛ مُثیرُالأحْزان ۳۰۸؛ إعْلام الوَری ۳۵۲؛ قمقام۵۳۰؛     کامل بهائی ۶۳۳؛ کَشف الغُمَّة ۲/۲۵۱؛ البِِدایَة والنَّهایة ۸/۱۹۴؛ بحارالأنوار۴۵/۱۱۷؛ منتهی الآمال ۴۸۹؛ نفس المهموم ۳۶۹؛ مقتل مقرّم ۳۲۴؛ مهیج الأحزان ۶۲۳ ؛ مقتل جامع ۲/۶۱ .

[6]. اللهوف ۱۴۳؛ تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ ۲/۳۶۵؛ بحارالأنوار۴۵/۱۱۸؛ جلاءالعیون ۶۰۰ ؛ منتهی الآمال ۴۹۰؛ نفس المهموم۳۷۰؛     مقتل امام حسین ۲۳۰؛ قمقام ۵۳۲؛ مقتل مقرّم ۳۲۴؛ ناسخ التّواریخ ۵۳۵ ؛ مهیج الأحزان ۶۲۵ .